LISTANS MAGI!


Lista! Ack, så skön du är!


Listor, listor, listor! Är det inte ett alldeles oöverträffat sätt att lösas från all ångest och våra hjärtans skri i världen?

Själv gör jag listor över vad det vara månde! Inför olika livsavgörande val skriver jag "plus och minus"-listor för att nyktert seende kunna väga sidorna mot varandra. Min almanackas dagar fylls oftast av små färgglada "att göra"-listor, där varje punkt följs av en liten ruta i marginalen som jag kan bocka i när det nedtecknade blivit utfört. Inget projekt är för litet för att behöva planeringslistor över vad som behöver göras, och följdaktligen krävs det såklart även fördelningslistor, så att det blir tydligt vem som ska göra vad och när. så där håller det på. Listor över kurser jag harkvar att läsa, över tänkbara bebisnamn, över saker jag ska packa till BB-väskan, över saker jag önskar mig och så vidare och så vidare.

I skrivandets stund sitter en lista på kylskåpet över saker som fortfarande väntar på att bli uppskruvade i lägenheten, den ersatte en lista över motsatsord som inte finns, som länge hängde där. Exempel på såna där motsatsord kunde vara "tymplig" i motsats till otymplig eller "betalbar" i motsats till obetalbar (i fråga om en upplevelse). Jag skriver detta för att tydligt påvisa att listorna alltså fullständigt kan sakna användningsområde. De har ett slags egenvärde helt enkelt, och känslan de leder till är: TILLFREDSSTÄLLELSE! Tillfredsställelse, mina vänner!

Hur som helst! Nu har det blivit bestämt att vi i nästa vecka ska ta en tur till kommersens paradis, eller Gehenna om man så önskar. Ullared. Min inställning till denna plats på jorden är mycket tveeggad. Men utan att gå in på det närmare så är det på det viset att listandet redan har börjat. Så snart beslutet om resan var fattat, letade min högra hand upp en penna och ett block och började nedteckna allehanda prylar den menade att vi skulle kunna hålla utkik efter när vi nu ändå skulle dit. Den arbetade mycket effektivt, och när jag blickade ner på pappret en stund senare såg jag att ännu en välorganiserad, och inte alls så pjåkig lista var skapad. Ett litet helande alster i all sin skenbara enkelhet.

Det var där han gick bet, vår käre Lagerkvist. Han upptäckte aldrig listans kramplösande effekt som väg till lycka och harmoni!

Kommentarer
Postat av: Margo

Den där listan som gav oss några goa skratt då i december, det kanske rent av var din lista Annie!?

2009-05-14 @ 21:11:36
Postat av: Annie

Haha! Jag är oskyldig! Jag lovar!!

2009-05-15 @ 07:31:35
Postat av: Lotta Göransson

Då undrar man självklart om ordet listigt har något med detta listmakeri att göra?

2009-05-16 @ 13:20:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0