NAMNGIVNINGENS MAKT!

Ämnet "namn" har blivit hett för mig de senaste veckorna, och det tycks inte lämna min i bland överhettade hjärna.  I dag fick ämnet åter vatten på sin kvarn då jag nödgades sitta och stirra hålögt på allehanda kurslitteratur som jag plöjt de senaste åren. Litteraturen har varit av mycket skiftande kvalitet med lika varierande substans, som inom alla littteraturgenrer kan man tänka sig. Efter en stunds håglöst stirrande skingrade sig mina ögons dimslöjor och jag drabbades av en uppenbarelse.  Författarnamnen! Alla heter de ovanliga saker som Kuoppa, Morton, Igland, Dysthe och allt vad det kan vara. Den sistnämnda vill också "passa på att tacka Gunnhild Blåka som mycket entusiastiskt har delat mitt intresse för socikulturell teori." BLÅKA! I rest my case...

Det konstigaste hittills är dock Ann Ahlberg, vars bok vi faktiskt har läst och begrundat. Namnet för genast tankarna till en hög av små ringmuskler. Har paret Ahlberg döpt henne till Ann utan att alls reflektera över hur ne båda namnen kommer att låta tillsammans i tal? Eller ännu värre, har Ann själv tagit efternamnet i samband med giftermål och varit så förblindad av kärlek till karln att hon inte slagits av det uppenbara utan bara sett dessa namn som en romantisk sammanslagning, ett monument över deras osvikliga kärlek?

Nåväl. Kurslitteraturens författare tycks skilja sig från skönlitterära, där folk faktiskt kan heta Linda Olsson, Iris Johansson och John Lindqvist och ändå bli publicerade och till och med få se sina skrivna verk bli till film! Missförstå mig nu rätt, jag är oändligt tacksam över att det hittills inte föresvävat någon att göra spelfilm av böcker som "kommunalpolitik", "rapporter och uppsatser" eller "Lärandets grogrund". Min poäng är bara att det är skillnad på författarnamn och författarnamn. Vilket kommer först? Namnet eller intresset? Hade fru Blåka lika gärna kunnat skriva en barnbok som att bedriva forskning inom det sociokulturella?

Det här att namn och personlighet eller intressen följs åt gäller givetvis inte bara inom författarvärlden, det pågår överallt! En kille i skolår åtta vid namn Leif (de finns faktiskt) MÅSTE liksom klä sig i jeans som är lite för höga i midjan och som aldrig har hört talas om passform. Klart att denne Leif ska ha ett lättare synfel också men aldrig glömma att ta med sig papper och penna till lektionen. Slutar en killes namn på "y" eller "ie" så är det liksom givet att det är han som slår i skåpsdörrarna i korridorerna och sitter längst bak i klassrummet, likväl som att Lisa är en schysst tjej med lagom många vänner att umgås med på rasterna.

Ni förstår ju själva vilka våndor sånt här grubblande kan leda till när det slagit rot i en hormonstinn, trött, smått vattenfylld och långsamt svällande kvinna som tillsammans med sin make spånar namn åt det nya lilla barn som snart skall födas. En student som förväntas fokusera på lärandeteorier sitter nu ohjälpligt fast i namnträsket och sjunker som i kvicksand bland övermäktiga känslor kring den makt vi tilldelats över våra barns levnadsöden genom vår till synes enkla roll som namngivande föräldrar. Det är för stort! Alldeles för stort!

(Nåja, även jag kan inse att fostran, personlighet och aktiva val kan spela en viss roll i det hela också... Och kanske att kurslitteraturens författarnamn är lite konstiga för att de oftast inte är svenska... MEN ÄNDÅ!)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag bara måste påpeka att det mest intressanta namn jag råkat på under mina studier är Dolf Tops, någon slags sociolog som fokuserat på narkotika om jag inte missminner mig. Jag kan knappt ens föreställa mig hur han ser ut, men om någon sett hur egyptologen Ted Borg ser ut så misstänker jag något liknande. Annie, döp inte ditt barn till Dolf. :-)

2009-05-22 @ 15:14:52
Postat av: Annie

Haha! Vem du nu än vara må, så kan jag lova dig detta: Någon Dolf kommer det inte att bli. Inte nån Dolfa heller för den delen! Tops däremot låter ju piggt! =)

2009-05-22 @ 15:44:27
Postat av: Veronica

Jadu gumman, det finns en del skumma namn, men man får väl helt enkelt leva upp till det sen! Just nu är jag väldigt glad att jag inte är döpt till Olga Dysthe för jag begriper fan inte ett ord.. och inte Vygotskij heller för den delen. För mig duger Veronica gott och väl :) Nu skall jag väl försöka förstå Dysthe och Eliassons frågeställningar.. kul kul cykel hjul. Kram*

2009-05-22 @ 16:51:32
Postat av: Mikaela B

Min sambo heter Leif ;)

2009-05-22 @ 17:51:01
Postat av: Annie

Hehe, Mikaela! Jag visste väl att jag skulle råka trampa på någons ömma tå. Men han går väl inte i åttan iaf!? ;)Kram och hälsa honom så gott! =)



Veronica: Kör hårt!! =)

2009-05-22 @ 19:18:48
Postat av: Lotta Göransson

Ja Ann Ahlberg är en liten favorit på jobbet... tur att hennes förlag inte är "Det Norske Samlaget" ..hade ju varit jackpot! Kan tilläggas att mitt gamla ex Leif inte stämmer på beskrivningen, inte ens i åttan..sorry. Min lillebror heter Conny..i rest my case.

2009-05-24 @ 10:06:01
Postat av: Annie

Då får jag givetvis be om ursäkt för alla dessa alltför grova generaliseringar. Min horisont var alltför snäv, but now i see! Det känns bra då det dessutom helt klart minskar på pressen inför namngivningen! Kram

2009-05-24 @ 10:38:06
Postat av: Lotta Göransson

Försöker sätta mig in i erat namnproblem och börjar inse pressen, "varelsen" skall ju leva med det livet ut, skall passa utseendet, sättet etc. Mycket lättare att namedroppa när man slipper stå för det senare. Är ni inne på E-temat eller är hela alfabetet fritt?

2009-05-24 @ 10:51:28
Postat av: Annie

Hela alfabetet är öppet! Särskilt pojknamn är jättesvårt!! =/ Alla förslag tages tacksamt emot!

2009-05-24 @ 11:37:29
Postat av: Louise

Vill bara göra ett hysteriskt inhopp med exempel på namn ur verkliga livet...eller ja, livet i Tromsö i Norge där min kompis jobbar. Håll i dig nu!

Överläkaren heter: Snorre Solid och barnläkaren heter: Vanja Kuklina

...hahaha!!!Hysteriskt!

2009-05-24 @ 23:29:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0