UPPSTUDSIG TEKNIK

Min dator tigger om stryk!



(Och ja, jag har behövt fråga om vartenda teknikord i nedanstående text. Och nej, mina datorkunskaper sträcker sig egentligen inte längre än att jag vet att shift-tangenten heter just shift-tangent.)

För att nämna några saker:

* Den blir fullkomligt görsketavarm när den har stått på cirka 40 minuter, så pass att man faktiskt kan bränna sig på klickprylarna om man inte är försiktig.

* Den har en fullständigt usel wlan-mottagning som gör att den skulle kunna stå PÅ routern utan att hitta minsta lilla nätverksantydan. Detta är framför allt osmidigt när man vill sitta i skolan och plugga, då man måste jaga upp en liten teknikpelare att trycka in en nätverkskabel i. Det finns typ fyra sådana på hela skolan med tillhörande bibliotek. Mycket osmidigt! (Men å andra sidan finns det bara en student som behöver använda en sån kabel för att komma åt nätverket, så konkurrensen är ju inte så stor…)

* Den surrar och brusar! Mycket! När man suttit och skrivit på sitt lilla paper, sin uppsats, sin analys eller vad det nu vara må, i en timme ungefär, så är hjärnan en tung boll av brus och man blir trött som en tok. Ett mycket påfrestande ljud från en fläkt som dessutom är oduglig på att hålla värmen borta.

* Den har drabbats av klåfingrigt barn och har nu ett par tangenter som för all framtid kommer att vara opålitliga. En av dem är shift-tangenten som man måste ill-trycka på för att den ska funka hyfsat efter några försök. Med jämna mellanrum måste man även pilla bort tangenten och rätta till en liten metall-moj, sedan trycka fast eländet igen. Då fungerar den felfritt under de närmsta tio knapptryckningarna ungefär. Så nu vet ni hur mycket jobb det ligger bakom varje versal eller skiljetecken på den här lilla sidan!

Nu hade jag ju tänkt mig att göra slag i saken och köpa en ny dator till mig själv i födelsedagspresent eller bara som present rent allmänt. Jag hade tittat över mina behov av vad jag sökte efter och valt ut några lämpliga kandidater. MEN så begåvades vår brevlåda med en knippe kostsamma inbetalningskort från CSN som brutalt meddelar att jag skall punga ut med en hyfsat stor summa pengar vid ett flertal tillfällen. Både nyss, nu, snart och sen, och ytterligare nån gång däremellan. Så då brann ju datorn inne. En omständighet som nu alltså har gett förnyad kraft åt mina tidigare undertryckta aggressioner mot denna flitigt använda teknikpryl.

Ett inte särskilt allvarligt problem, utan mer som ett småstörande moment i vardagen. Lite som nyklippt hår på en svettig rygg... om det är ens egen rygg alltså...

Kommentarer
Postat av: Therése

Men, varför ska du betala till CSN nU?

2009-05-08 @ 10:39:02
Postat av: Annie

För att jag ämnar vara mamma-ledig och så fortde får nys om att man ska vara student på is ett litet tag så slår de till! Så det är avbetalning av skuld PLUS ett par inbetalningar som tydligen kommer retroaktivt från min förra mammaledighet. Nåt som går under rubriken "expeditionsavgifter" eller nåt, nån tusenlapp bara det. Och så den vanliga avbetalningen då som sagt. Livat! =/

2009-05-08 @ 12:21:19
Postat av: Anonym

Bara ett litet svar... Nej, det blir inte uppehåll! Bara lite längre kanske, mellan gångerna.. Här bjuder livet på så mycket annat än tid vid datorn.. Som ett liv som småbarnsförälder oxå gör, kan jag tänka =) Kul att vi hörs här, iaf! Saknar dig. Kram

2009-05-08 @ 22:26:32
URL: http://anjaerika.blogg.se/
Postat av: Storebror

En LITEN reflexion:



Tekniktermer: Jag inser nu att du och jag tillhör olika generationer. Inte bara vad gäller musiksmak längre alltså, för de är ju uthärdbart. Men min studietid kantades inte av problem med WLAN (?) eller teknikpelare eller nätverkskablar. Knappt ens med shifttangeNTer:



Största problemet vid skriftliga inlämningar var att komma ihåg det dubbla radavståndet på skrivmaskinen... Och att inte tappa bort sin blyertskladd.



Brusandet känner jag dock väl igen. Jag upplever det fortfarande ibland. Jag har dock aldrig trott ett det har någon som helst extern källa. Har du frågat W eller någon annan om det är någon annan en du som hör?

2009-05-12 @ 10:09:27
Postat av: Anonym

Gissa storebror??

2009-05-12 @ 10:12:34
Postat av: Annie

Haha! Jag gissar på brodern, den äldre. Skrivmaskin ja... jo, när du säger det så... jag har nog sett en sån på bild nån gång...

2009-05-12 @ 19:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0