SNIGEL UNDER COVER

I morse när jag lämnat ett ystert och leksuget barn på förskolan drabbades jag av det hälsofrämjande infallet att ta mig en uppfriskande promenad runt den stora pölen vi begåvats med här i stan. Promenaden bjuder bland annat på ett nära beskådande av ett starkt avföringsosande reningsverk, men är i övrigt en vacker och avkopplande upplevelse. Det var en god och höstlig morgon med färgrika björkar och friskande luft. En ganska fuktig morgon till följd av gryningens lätta regn.

Fuktighet innebär snigeldjur, vilket i sin tur innebär en helsikes massa kryssande med barnvagnen fram och tillbaka och många höga knälyft och fotvrickningsfrämjande vändningar för att undvika att slakta alltför många av dem. Högst ostressat slemmar de sig fram i sakta mak mitt på vägbanan. Märk väl. I mitten av vägbanan! Ligger de inte alltid just i mitten? När man går ut på sin lilla promenad efter att regnet dragit förbi, torde man efter en stunds traskande se sniglar, maskar, larver och andra slemigheter komma hasande ut ur gräs och jord med yrvaken uppsyn och rufsiga känslespröt. Rimligtvis i utkanten av vägbanan då de just påbörjat sin vandring. Eller hasning. Inte vet jag vad de ens ska ut där och göra. Kanske är de offer för sina instinkter och bara måste ut och möta döden i form av barnvagnshjul och skotramp, eller så plågas de, liksom vi människor, av tanken att gräset skulle vara grönare på andra sidan och nu bara måste slaska sig i väg och se efter... eller så är det bara eleverna från stuntskolan vi ser. Vad vet jag.

Vad de har för skäl till att ge sig ut spelar mig inte så stor roll. Det är placeringen som stör mig. Hur kan de redan ha hunnit till mitten? Och varför ser man aldrig när hela gänget är kvar i utkanten? Jag har funderat en hel del på detta och misstänker att deras långsamhet är en skenmanöver som liksom tillhör självasnigel-giget, men att de egentligen är skitsnabba. Alltså: Det regnar en skvätt en tidig morgon, slemfolket vaknar till med ett ryck just närdet slutat regna och blir osäkra på hur länge de egentligen försovit sig till jobbet (att snigla långsamt framför morgonfrejdiga fotgängare). Just hur länge de försovit sig är förstås nödvändigt för den enskilde snigeln att veta för att kunna beräkna hur långt ut på banan han skulle befunnit sig vid det här laget om han vaknat i tid. Lätt stressad och med stirrig blick görs uträkningen på en liten fick-kalkylator och därefter tittar han sig nervöst om över axeln, drar upp skalet till strax över naveln och springer raskt med hornen bakfällda, ut till mitten av vägbanan. Släpper ner skalet, och hinner precis rätta till spröten och samla ihop ansiktet till den förväntade snigel-looken just när fotgängaren, joggaren eller barnvagnen skymtas borta vid kröken. Då påbörjar han sin skenbart mödosamma slaskning över till andra sidan.

På väg ut när ingen ser. Något försenad som vanligt.

 

När han har ögonen på sig...

Om jag har rätt så skulle i innebära (förutom ett enormt genomslag inom slemforskarvärlden) följande:
1) Sniglar är skitsnabba löpare
2) Sniglar är morgontrötta
3) Sniglar överslagsräknar och är kassa matematiker och återfinns därför alltid betydligt längre ut på vägen än vad som egentligen är rimligt
4) Snigel är inte ett djur, det är ett jobb. Ett jobb förenat med livsfara

Jag tror mig vara något stort på spåren!

(Snigel-illustrationer av William)

Kommentarer
Postat av: Therése

Vilka underbara illustrationer. Hur gjorde han dem?? I paint? Jag känner mig en smula förbryllad. Det som är så skönt med din blogg är att du inte är rädd att ta upp saker som jag tror gemene man ändå funderar åtskilliga timmar åt ;)

2009-10-20 @ 20:50:05
Postat av: Erika

Va? Gud vad han är duktig på att rita! Eller hur har han gjort? Ledsen att han liksom stjäl din thunder så här när du faktiskt skrivit ett fantastiskt inlägg, men det här med illustrationerna var så himla stort... Men du vet ju iofs redan att jag tycker att du är fin och bra och allt. Kanske dags för W att få lite kärlek oxå.

2009-10-20 @ 20:54:54
URL: http://anjaerika.blogg.se/
Postat av: Annie

Han gjorde dem för hand, fotade och la in dem i datorn där färgerna photoshopades på plats. =)

Klart att han förtjänar lite kärlek! Tycker också att han är duktig. =)



Therese: Jo, man måste ju våga lyfta fram allt det outtalade i vårt samhälle. Sjukt viktigt uppdrag som jag åtagit mig med stort allvar som du ser.

2009-10-20 @ 21:01:43
URL: http://anniesauditorium.blogg.se/
Postat av: Erika

Aha! Här kom du o kommenterade och är i samma ögonblick utmanad även du! Och linesunderbara.blogg.se har hon. Det är Line. Puss!

2009-10-21 @ 08:21:20
URL: http://anjaerika.blogg.se/
Postat av: Linr

Hejsan vackra begåvade kvinna!

Känns som bloggning är något som passar dig ypperligt!

Du får gärna länka mig, men jag är ingen flitig bloggare direkt, mer av en periodare, som tar sig en liten blygsam rad ibland..

Hoppas liver ler mot dig! och att vi ses snart!

Pöss!

2009-10-21 @ 23:54:30
Postat av: Line

Från Line.. Line ska det stå. Line alltså.

2009-10-21 @ 23:55:37
Postat av: Maria

Annie... du är så konstig. På ett bra sätt!

2009-10-22 @ 11:24:33
Postat av: Lotta Göransson

Hej!

Tänkte detsamma i morse när jag sicksackade fram mellan dem med min cykel. Dessutom är de ju ganska svåra att se nu med alla löv som ligger på cykelvägarna. Tycker för det första att det är konstigt att de fortfarande finns. Då slog mig tanken, om det plötsligt skulle bli minusgrader, fryser slemmet då eller har de en tillräckligt varm kroppstemperatur för att hinna åla ner i sitt ide?

2009-10-22 @ 14:56:29
Postat av: Annie

De kanske utövar nån form av övernaturliga krafter och kan teleportera sig eller nåt om de anar att kriser som köldgrader är på väg? I går när jag gick samma sträcka och det var högst ofuktigt ute så såg jag inte EN ENDA snigel. Nån borde ju ha somnat på vägen eller då ev frusit fast. Men icke en enda stod att finna. Stärker ju bara min teori, att de sprang undan under natten igen.

( mjligheten finns ju att de besitter nån form av övernaturliga krafter och kan teleportera sig eller nåt om de anar att kriser som köldgrader är på väg?)

2009-10-23 @ 09:35:41
URL: http://anniesauditorium.blogg.se/
Postat av: Lotta Göransson

Hmm eller så fryser de helt enkelt och sedan kommer första bästa rovdjur ( hjältar ) och tänker: -GLASS va gott!!

2009-10-23 @ 14:49:42
Postat av: Rickard

Min teori går ut på att de är halvbegåvade stavhoppare med bristande omdöme som lider av sin avsaknad av skallben. Således försöker de hoppa stavhopp över vägen för att undvika stövlar, vagnar mm, men missbedömer avståndet, knockas vid landningen av marken och blir sedan liggande där i ett töcken. Hjärnskakningen ger minnesförlust varför detta upprepas gång efter gång.

ända tills

2009-10-23 @ 15:47:43
Postat av: Annie

HAHA! En mycket god teori. Hmmm... nu vet jag ju inte vad jag ska tro längre.

2009-10-24 @ 10:41:28
URL: http://anniesauditorium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0