A TRIBUTE TO JOHANS!

Det är något speciellt med ett stammis-hak. En liten pub, lunchrestaurang, ett fik eller ett bageri dit man ständigt återkommer och vill vara lojal mot. Ett ställe där man är igenkänd av ägare och personal och där man välkomnas med ett leende och några glada kommentarer om ditt och datt.

Jag är lycklig nog att ha ett sådant ställe! Johans Café i korsningen Barnarpsgatan/Skolgatan här i Jönköping.



Ingången från gatan, och lite interiör



Så mycket som avhandlats över några koppar te vid bord som detta

Oräkneliga gånger genom åren har jag och mina vänner satt oss ner vid dessa bord med tekoppar och kanelbullar och pratat och pratat. Länge. Och om det mesta. Det är faktiskt tio år sen jag gick hit första gången, då med min vapendragare och vän under gymnasietiden. Vi skrattade, flamsade och pratade killar, musik, kyssar, framtid och en hel massa om ingenting särskilt. Det var nog några mattelektioner som offrades till förmån för en långfika på Johans... Ägarna var uppdaterade på våra olika projekt och visste vilka tesorter vi tyckte bäst om. Kändes lite som ett tredje hem. (det första var hemma hos föräldrarna och det andra var musikhuset)

Sedan blev det ett år i Uppsala och tre år i Göteborg, innan jag hamnade i Jönköping igen. Och på Johans. Nu har jag pluggat här i fyra år och under den tiden har det varit ett snudd på lika intensivt besökande på det lilla fiket i korsningen som innan jag lämnade stan. Samtalsämnena är något annorlunda och nu behandlas ämnen som pedagogik, familjeliv, husköp, bröllop, försäkringskassa, EU-val och jobbmöjligheter.

Men bullarna är fortfarande lika stora och känslan densamma.

Charmigt.



Kommentarer
Postat av: Mikkan

Det är verkligen ett grymt fik, och så himla kul att det klarat sig i Jönköping, stan där folk håller i plånboken. Går fortfarande alltid dit när jag hälsar på (även om det blir mer och mer sällan med åren)!

2009-06-22 @ 12:21:03
URL: http://www.njutmaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0