SAGOR FRÅN SVUNNEN TID

Senast jag var hemma i mina föräldrars hushålle hade min mor gått loss i förråd, skrymslen och prång och rensat bland gamla grejer som vi barn lämnat efter oss genom åren. Jag slog mig ner bredvid en stor flyttkartong som var till bredden fylld av mina psrylar från låg- och mellanstadietiden. Charmiga kärleksbrev, vykort, träslöjdstingestar och besynnerliga teckningar från förr gicks noggrant igenom. I denna röra av minnen hittade jag tre häften fyllda av sagor och berättelser som jag skrivit sittandes i min lilla skolbänk på den tiden då man hade möjligheten att ge uttryck för sin personlighet genom sitt val av bänkpapper.

Tydligen så skrevs det en hel del historier under de åren. en del skrevs utifrån givna teman, rubriker eller bilder, men en hel del totades ihop under stor frihet.
Låt mig komma med ett par exempel på ett av dessa verk skrivet av Annie Bergman, klass 3B.

Först ut en liten inledning ur berättelsen med titeln "Min första jaktdag":

"Hej nu ska jag berätta vad mina syskon heter min största syster heter Deus och hon är 12 år och är jättesnäll! Sen har jag min lilla syster som heter Lina, men kallas Linus och hon är 2 år o jag är 9 år och heter Kicki. Mamma heter Lena och är 24 år. Pappa är 34 o kallas renen och har alltid kallats renen enda sen jag föddes så jag vet inte vad han heter egentligen.

En mycket ung mamma måste man säga, som fick sitt första barn vid 12 års ålder ... dessutom lite märkligt att hon döper sin förstfödda till "Gud". Bara för att nämna något ...

Nästa historia i den lilla skrivboken är följande:

Tivoli

"En dag gick jag på tivoli. Där fick jag chansen att vinna choklad men vann tyvärr inte. Sedan gick jag och tittade på cirkusen som fanns där. Där hade de väldigt många djur. de hade en schimpans och en schäfer med en schal på huvudet och en giraff. Fast giraffen hängde så mycket med huvudet och såg generad ut för att han såg en flick-giraff. sedan rymde en schimpans och kom till mig och jag fick en chock och svimmade. sedan kom chefen som förresten var ett riktigt geni när det gällde siffror han kunde räkna ut vilka tal som helst. I alla fall sa han till mig att de skulle ha generalrepetition, och att jag inte fick se det, så jag gick tillbaka till lott försäljarna igen fast jag köpte ingen lott. jag åkte parise hjulet istället. När jag satt där stannde parise hjulet. Det hade gått sönder, en trillade av och slog i skallen och det märkte inte jag fören min lilla Labradorvalp började skälla. Han som hade trillat av blev sjuk samtidigt och fick åka till sjukhuset där en sjuksköterska tog hand om honom och det gjorde rätt ont i min själ för han var väldigt snäll och hette carl och jag gillade honom, han är 4 eller 5 år. Efter detta gick jag och min hund sajack hem och spelade schack för sajack kan det. han är inte hur okunnig som helst. Sedan var min dag på tivolit slut sen sov jag gott!"

Just den här texten hade dessutom fått en liten lärarkommentar i slutet: "Tänk på att det är viktigt att skriva snyggt".
Va?! Är det allt man skulle få tillbaka av sin läsare efter den möda man lagt ner på sitt skapande av detta litterära stordåd? Nån liten respons på innehållet eller så hade kanske varit trevligt?
Det där med handstilen tycktes vara återkommande för liknande kommentarer står lite varstans. På ett ställe står det också: "Rita fler bilder." Hmm... ganska svidande kritik att få på en skriven berättelse... eller så kan man ju tolka det som lysande recensioner på mitt taffliga streckgubbsplitande. Jag väljer det sistnämnda.

Avslutningsvis vill jag generöst nog även bjuda på en egenhändigt komponerad gåta ur en gåtbok jag började skriva på samma läsår.

-Vad gör tomten när han är i paketet?
- vet inte.
- Är i paketet! Ha ha ha ha

Boken finns ännu inte utgiven...

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Det är så underbart att läsa berättelsen, som bara sprutar av energi och nyfikenhet. Och så sorgligt att att läsa lärarens point of focus...

2009-07-09 @ 16:40:16
URL: http://www.njutmaten.blogspot.com
Postat av: Mija

Härmed lovar jag dyrt och heligt att komma med tankar, reflektioner och kommentarer på alla berättelser som kommer min väg. Eventuella petitesser som att skriva snyggare kan man snällt påpeka vid ett annat tillfälle. Detta hade jag nog gjort ändå, men nu har du det skriftligt!

2009-07-09 @ 17:09:00
Postat av: Anonym

Ser att du var lika modig som jag och tog en rubrik ( utav vanligtvis 5st alternativ ) och skrev om det du ville istället...jag tog "Min segelbåt" och skrev om min skolresa. Men din historia var spännande ända in till slutet. Speciellt när Carl den lilla valpen på 4-5år(?!) både hade slagit i huvet och blivit sjuk men ändå kunde spela schack!

Schäfer med sjal, kommer det ifån bokmärke? Kan minnas tydliga bilder av detta från min barndom, har för mig att den satt ner...eller har jag läst din bok?

2009-07-09 @ 17:46:08
Postat av: Annie

Jag håller verkligen med om att fokuset är lite off från lärarhållet, men det var verkligen ingenting jag tänkte på då. Men nu ser man det ju från lite annat håll. =)



Antar att den anonyma är du, Therese? ;) Hehe! det där med hunden vet jag inte... kan mycket väl vara så. Tekniken med att ta en rubrik och modifiera lite så att innehållet blir det man vill är ju användbar än i dag på tentor och dylikt. =)

2009-07-09 @ 18:37:10
Postat av: Therése

Annie, i detta fall är anonym faktiskt inte jag. Jag måste dock säga att denna anonym verkligen har sköna reflektioner kring bokmärken, som jag själv förövrigt aldrig förstod glädjen i att samla...

2009-07-09 @ 21:37:36
Postat av: Annie

Aha! Ser nu att den (före detta)anonyma var Lotta. =)Bokmärken var aldrig så stort under min skolgång, men vi dra ett ur en låda som läraren hade, när vi hade fyllt år. Jag fick ett med ett lejon på. (VARFÖR minns man sånt?!)

2009-07-09 @ 21:50:54
Postat av: Therése

Kanske för att du blev så himla besviken att det var det enda du fick av din lärare på din bemärkelsedag?

2009-07-09 @ 22:13:37
Postat av: Lotta Lotta Lotta Lotta Lotta

Försöker inte vara anonym men något gick fel, kanske bättre nu? Nu stämmer visst rubriken bättre till både jakt och tivolihistorien. Väntar med spänning på om det är renen som jagar eller blir jagad..

2009-07-09 @ 22:16:40
Postat av: Lina

Hej!



De där ökenmackorna kan nog vara en scoutgrej, då vi snott den från Pontus pappa som var scout som ung. Men jo, man gör hål hela vägen, alltså så man kan se genom mackan. Sen så knäcker du ägget i hålet och sen gör man som man vill; steka det med hel gula eller hacka sönder det. Blir extra gott med något till, typ kötbullar eller makrill.



Testa! =)

2009-07-11 @ 20:06:42
URL: http://linalindstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0