DET NATURLIGA URVALET?!

När jag i går natt tog mig en sömnrusig tur till toaletten för att där slå en liten drill, kom de stora frågorna till mig. När jag tände lyset spratt det till på golvet och inte mindre än tvenne små djur rasslade till för att sedan stelna till med stirrande blick i nån slags fåfäng förhoppning om att inte synas. Silverfiskar. Ganska äckliga små varelser, sin harmlöshet till trots. Modig som jag är så kastade jag mig över dem och med en säker nacksving brottade jag ner dem och dräpte dem båda med en bit toalettpapper, med tryckta hjärtan på. (Jag vill gärna se det som en för all del mordisk, men ändå omtänksam handling på nåt sätt. Därav beskrivningen av papprets tryckta mönster). 



Märkliga varelse...

När jag åter installerat mig i sängen tog jag upp händelsen med min man så jag kände att det hela behövde bearbetas. Inte morden i sig, de belastade inte mitt samvete det minsta. Nej, det var alla de frågor som åsynen av djuren väckt inom mig. Vart står de i näringskedjan? Hur länge har de funnits? Vart höll de hus innan det fanns toaletter? Varför finns de kvar och inte dinosaurierna?

Frågan som dock fick det största utrymmet var frågan om hur de har kvalificerat sig till att tillhöra "det naturliga urvalet" som Darwin talade om? Tanken att de mest anpassningsbara arterna överlever och således utvecklas vidare genom evolutionens svindlande tunnlar känns inte fullt naturlig att applicera på dessa insekters varande. Med risk för att förringa silverfiskens intelligens och rätt till liv, tillåt mig sammanfatta:
De lever på badrumsgolv med toalettstolar och WC-ankor som  närmiljö.
De äter saker som klister, bokbindningar, hår och mjäll.
Det kliar över hela kroppen när man skriver om dem
Jag skulle även vilja sticka ut hakan och hävda att deras självbild är mycket bristfällig.

Det senare uttalandet här grundar jag på min nattliga erfarenhet. Då jag tände lyset uppfattar de blixtsnabbt att det är fara och färde. Det är väl i och för sig ett tecken på ganska god kännedom om sin låga status bland homo sapiens. Men vad gör de då för att undslippa döden? Jo, de stirrar runt och hattar hit och dit och fram och tillbaka för att slutligen besluta sig för att ila in mitt på den bländvita badrumsmattan och lägga sin mörka lekamen platt till marken och med ryckande ögonlock fästa den uppspärrade blicken på toalettborsten och rabbla tyst för sig själv: "syns inte, syns inte, syns inte".
Suck.
En säkrare död är svårt att tänka sig. 

Silverfisken har tydligen funnits på jorden i över 300 miljoner år! Vad tusan har den använt den tiden till om detta är vad den utvecklades till?

Kommentarer
Postat av: Morgan

Jag har faktiskt länge funderat över denna, enligt mig, otrevliga varelse och har svårt att komma fram till något vettigt. Det som skrämmer mig mest är att de kan leva i upp till 8 år. 8 ÅR!! Då kan man verkligen undra vad de har för livsuppgift, för jag har svårt att tro att något som lever så länge bara skulle leva för att äta kolhydrater... eller??!?

2009-06-05 @ 11:15:41
URL: http://morgansruta.blogspot.com/
Postat av: Annie

Ja, jag vet! Det är ju galenskap i sin renaste form! Men det får ju ens egen eventuella prestationsångest att mildras en smula. Man nyttjar ju alltid tiden bättre än en silverfisk, kan man tänka. Och utvecklar sannolikt fler färdigheter...

2009-06-05 @ 12:10:49
Postat av: Lotta Göransson

Fisk? Varför heter den fisk? Silver kan jag kanske hålla med om (fast jag tycker den är mer svart än silver) men fisk? Råttbajs med ben hade varit ett mer korrekt namn tycker jag. När vi ändå är inne på "onödiga" djur, FÄSTINGEN! Den suger!

2009-06-05 @ 14:44:18
Postat av: Annie

Tydligen heter den "fisk" på grund av "sina fiskliknande rörelser" att den liksom ålar fram. Men det gör ju å andra sidan ormar och barn också. Och silverbarn var nog aldrig aktuellt vid namngivningen...



Haha, är du fast i revyordvitsar så här i textgruppstider, Lotta? ;)Kram

2009-06-05 @ 15:11:57
Postat av: Lotta Göransson

Men varför inte silverål då..eller finns det en riktig ål som heter silverål? Fast vadå, de behöver kanske inte likna det de heter, för inte är en sjuksköterskehaj lik en sjuksköterska?

2009-06-05 @ 19:29:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0