NJUTNING ELLER SKRÄCK?

Ack, du sköna, vackra dag!!

Köksfönstrets vita gardiner fladdrar vilsamt i försommarbrisen och en behaglig svalka letar sig fram genom lägenhetens vindlar och vrår. En immig glaskanna fylld med den friskaste av bärdryck står på köksbordet och fångar då och då upp små gnistrande solkatter. Den stora läsfåtöljen i rotting står placerad vid balkongdörren och inbjuder mig till nya relationer som väntar mellan en god boks pärmar. En bok som låter mig översköljas av en värld bortom min.


Njutning...

Men njutning och lust tenderar ofta att gränsa till spänning, ovisshet och fara. Och detta är inget undantag... Nackdelen, eller spänningen med denna väldiga bok är att den utgör ren och skär livsfara om man tänker sig att läsa ur den på kvällstid. I samband med sänggående och småsömnig muskulatur är den en förkroppsligad lek med döden.

Jag har en ytterst väl utvecklad förmåga att somna fort och i bland oväntat om jag så mycket som passerar sovrummet på kvällarna. Det är inte sällan som William får släcka lampan som strålkastar ljus i mitt ansikte, eller lägga igen boken som ligger klistrad mot pannloben på mig. Ponera då att detta skulle inträffa en afton när jag krupit till kojs med detta skriftliga verk. Det skulle vara förenat med en stor livsfara! Tänk om jag i en stund av obetänksamhet eller muskulär slapphet skulle råka tappa boken så att den föllo över mitt bleka anlete!? Ett mycket ovärdigt sätt att sluta sina dagar på! Men långt i från omöjligt! Frågan jag nöds till att ställa mig varje kväll lyder: Är det värt det!?


...eller skräck?

Så ni förstår att mitt förhållande till läsningen av denna bok är mycket intrikat...

Till alla er romantörstande och dödsföraktande människor där ute vill jag dock å det varmaste rekommendera "En värld utan slut" skriven av Ken Follet.   

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Underbar bildserie, förhöjde hela min dag! :)

2009-06-04 @ 17:26:45
URL: http://www.njutmaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0