SMÅKAKANS FÖRRÄDISKA SKIMMER!

I gryningen var den havande kvinnan uppe och vinkade mjukt leende av man och barn genom köksfönstret.  Solen öste in sina honungslena strålar genom fönstren och välsignade vårt hem med sitt varma sken.

Fylld av hemmafrusanda fjädrade jag på lätta fötter mot den vitlaserade kökshyllan och letade fram en bok fylld av recept på hemvävdhet. Jag tänkte mig att baka "några trevliga små kakor så här till helgen" (redan här hade jag med viss självinsikt kunnat skönja varningsklockorna som frenetiskt ringande försökte nå mig genom dimman). Mitt bläddrande i boken ledde mig fram till det självklara valet. Hallongrottor. Härligt mumsiga hallongrottor! Gyllene små bakverk som ömt omgärdar den söta klarröda sylten som ligger däri som en sommarens frestelse.

Ännu rusig av familjelycka och förrädiskt vilseledande hormoner gav jag mig in i projektet med liv och lust! Mjöl, bunkar och slevar yrde i luften och en tunn hinna av mjöl och fett lade sog öve mitt rödglödgade ansikte. Sen kom verkligheten i fatt mig, och fötterna började åter vidröra mark. Jag tycker verkligen inte att det är roligt att baka. Faktum är att jag tycker att det är tråkigt. Jag är desutom ganska dålig på det. Konsistensen blir fel, kakorna spruckna och disken enorm. Efter några incidenter som för kall deg som bara blir till smulor, för mycket sylt som rinner iväg och bränner fast i plåten under gräddningen och en ugn som felaktigt ställts in på grillning kunde jag nyss ta ut de förbaskade sötsakerna ur ugnen. Där låg de i skeva rader, och hånlog mig sliskigt rätt upp i ansiktet!

När Leila bakar däremot då är det minsann idel rosenfat, pastell och harmoni! Det är ju så man kan bli vansinnig! 



Provokation när den är som värst!

Kommentarer
Postat av: malin alnervik

Grymt härlig blogg Annie! Följer den och ler.

Passar också på att önska dig allt gött inför nya bebbens nedkomst.

/malin

2009-06-11 @ 16:40:50
Postat av: Annie

Tack, Malin!! Och oj, vad länge sen vi sågs! Tack för lyckönskningen också! Värmer gott! kram

2009-06-11 @ 17:26:47
Postat av: Morgan

Underbart att du allt emellanåt fylls av lust att baka och göra andra husmoderliga sysslor. Jag önskar att jag denna helg fick äran att sitta ner vid ditt fikabord och smaka på dessa skeva skapelser... Kanske hinner kika förbi i början av nästa vecka!?!

Stora kramar och massa längtan o saknad!!

2009-06-11 @ 22:37:16
URL: http://morgansruta.blogspot.com/
Postat av: Annie

Rättelse: Det är inte "emellanåt" jag fylls av lust att baka. Det är bara när jag är hemma och väntar på att föda barn. Sist jag bakade småkakor var faktiskt en vecka innan Ebba föddes. Innan dess har det aldrig hänt. Märkligt... och skrämmande...



VÄLKOMMEN!=)

2009-06-12 @ 09:16:01
Postat av: Lina

Haha! Till och med jag gör hyfsade halongrottor! På't igen bara!

2009-06-13 @ 20:57:14
URL: http://linalindstrom.blogg.se/
Postat av: Erika

Leila är läskig! Viljan att baka småkakor och annat är förrädisk och förskönas av just såna varelser som Leila som stirrande ler in i kameran och hävdar att det är lätt som en plätt. Det är det inte. Kakor köps på burk eller fås av bakande mödrar som föddes på 50-talet.

2009-06-14 @ 12:24:26
URL: http://anjaerika.blogg.se/
Postat av: Annie

Haha! Ja, jag tycker också att hon är otäck. På ett så där inställsamt sätt. Man vet liksom inte vart man har henne.



jag tycker dessutom inte att det är så roligt att försöka med samma sak en gng till... så det är ju inte så konstigt att jag inte lär mig att baka ordentligt. Du har nog rätt, Lina. För att komma nån vart är det väl bara "på´t igen" som gäller! =)

2009-06-14 @ 18:42:31
Postat av: Jessica

Jag tycker om att baka kakor och äter helst inte lika mycket som jag bakar så säg bara till så kan du få massor!! =)



2009-06-14 @ 22:03:44
Postat av: Annie

Åh, du goda svägerska! I´s a match made in heaven!!! =) Det lär bli en del fikande när bebisen kommit, så då tages sådant mycket tacksamt emot! =)

2009-06-15 @ 09:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0