TUR OCH RETUR (OCH SÅ LITE OM VÄGVERKET)!

Så. Då liger alltså resan bakom oss. Ullared tur och retur. Och jag skriver nu det avslutande inläggget i denna Gekås-trilogi som det faktiskt har blivit. Denna mycket enkla lilla tripp har på något vis tagit oanade proportioner och fått oförskämt stort utrymme i detta lilla forum. MEN nu har jag ju satt den metaforiska båten i sjön och ämnar såklart ro den i hamn. Skamligt vore det annars!



Tveksamma registreringsplåtar


Färden neråt landet gick tryggt och säkert, i ett för dagen lånat fordon. Men frågan väcktes om det här med registreringsskyltar... Vägverket tillåter ju som bekant inte vilka bokstavskombinationer som helst pryda vårt lands bilar. I ett nummer av den ganska nördiga tidningen "Språk" (som undertecknad prenumererar på) listar de upp alla 148 anstötliga bokstavskombinationer som aldrig lär få se motorvägarnas ljus. LSD, KUK och FAN är kombinationer som känns ganska självklara som exempel på detta. Det sitter alltså några handläggare på vägverkets trafikregister och granskar alla nya plåtar. Det som avgör vilka som godkänns och inte är något så subjektivt som vad de "bedömer kunna väcka anstöt". HKH (Hans Kungliga Höghet) är också svartlistad. Förmodligen alltså för att självaste kungabattingen skulle bli stött av at nån ANNAN som inte ens ÄR kung, kör runt i sin lilla opel med just den sammansättningen av bokstäver på sin blygsamma front.

Hur som helst så hade jag just läst detta, när en bil susar förbi oss med versalerna PMS stoltserande på nummerplåten... Nu såg jag ju dessvärre inte vem föraren var, men jag kan tänka mig att det skulle kunna väcka lite anstöt oavsett om det var en folkrace-kille på 18 bast, en kvinna i 50-årsåldern eller en liten man i mäklarbranchen som skulle framföra ett fordon som var märkt på detta vis. Vem vet hur många PMS-bilar som rullar ute på våra vägar vet jag inte, men det skulle vara intressant att prata med deras ägare.

Hmm... Jag skulle egentligen skriva om skillnaden mellan veteranerna och noviserna på Gekås shoppingcenter. Men så blev det visst inte. Kort bara kan man konstatera att kvinnogängen som äter medhavd lunch i bilen på parkeringen, metodiskt går genom bygget utan att missa minsta lilla hyllrad, kommer till kassan med två överlastade kundvagnar fulla med kläder och hygienartiklar till barn, make och granne, de vet hur det ska gå till! Noviserna däremot avslöjar sig omedelbart genom att de har med sig sina barn, har jackorna med sig in i butiken och kommer till kassan med stress i blick och endast halva vagnen fylld...

Kommentarer
Postat av: Margo

Yngsta dottern och hennes darling har PTW på nummerplåten...................

2009-05-19 @ 19:52:29
Postat av: Sofia

AAAAhhahahahahahahahaha!!!!!!



Detta var det mest underhållande jag läst på länge! Och då har jag både avnjutit en timmes "little Britain" samt läst "zits" som jag finner MYCKET amuserande!



Kör så det ryker fru B!

2009-06-20 @ 22:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0