KLOT, BOLL ELLER KULA?

Härom dagen satt jag med näsan i en bok som väckte många av livets stora frågor. Den satte mina tankar i spinn och jag har inte lyckats hejda dem sedan dess. Den ena frågan tycks dessutom leda till en annan och plötsligt sitter jag här med obesvarade frågor långt upp över öronen. Det handlar om vårt språk:

Hur definierar vi verb som lufsa, pulsa och skrida?
Till exempel: Vad avgör om det är just skridande det rör sig om? Hur många m/h bör ditt gående röra sig om för att det ska klassas som skridande och inte bara ett vanligt enkelt gående? Och utöver hastigheten, vilka andra faktorer ska till? Handlar det om svikten i stegen, sinnesstämningen hos den färdande, eller tiden på året eller dygnet? Man kan ju lätt få för sig att skridande bara är för serkbeklädda varelser som lucior och tärnor och annat småheligt folk, men nog borde man kunna styra upp så att man vid väl valt tillfälle kan göra en skridande entré in i ett klassrum?



Hur gör de egentligen?

Vad är skillnaden mellan boll, klot och kula?
En svår nöt att knäcka. Först tänkte jag att det skulle kunna vara en fråga om densitet. Boll är luftfylld som badboll, fotboll etc, klot är stort och tungt som... typ jorden och kula är små och kompakta, som stenkulor. Men den teorin sprack innan den ens hade formulerats. Hur skulle man då förklara att man "stöter kula" till exempel? Mig veteligen är dessa kulor aningens större än de små stenkulorna. Det skulle se osedvanligt fånigt ut om den väldige ryssen tog plats i cirkeln, körde händerna i talken och koncentrerad och adrenalinstinn gjorde sig beredd att hysta iväg sin pyttepyttelilla stenkula. Kulstötarens så kallade kula är lik boulespelarens pjäser, men de kallas minsann för klot.
Men man kan ju konstatera att vi oftast är överens om hur dessa ord ska användas, även om de saknar konsekvens och definition. För de flesta skulle reagera om man hörde någon ställa frågan om hur många kontinenter vi har på vår jordboll, eller prata om vilken bowlingkula som användes för att slå en strike, eller diskutera vad spelarna i Champions league använder sig av för fotklot.



Klot, boll eller kula?

Ser man ett sånt här frågetecken så ser man miljarder, och jag har just nu snöat in på dem alla.
Vad är skillnaden mellan kopp och mugg?
Vad avgör om något är en påse, säck eller kasse?

Vad är definitionen på att "stoppa" ner något i en säck? (skillnaden från att till exempel "lägga")
Den sist nämnda frågan här dök upp en gång när jag hade en lektion för elever på komvux som läste svenska som andraspråk. De undrade vad som avgjorde hur vi använder orden lägga och ställa. Jag svarade genom att hålla upp en bok och säga att man "ställer" in den i hyllan om boken står på högkant, och "lägger" in den om den ligger på andra hållet. Men frågan blev då hur man gör med en boll som ska in i hyllan? Och varför "ställer" man fram tallriken på bordet, borde inte de ligga ner?

Suck... Så mycket. Så oklart.

 

Kommentarer
Postat av: Sara

Vi ses över en fika, kanske kan jagh hjälpa dig med dessa, livets stora frågor! Jag tror att svaret börjar på s...

2009-07-27 @ 08:23:16
Postat av: Annie

Strålande idé, vännen!! Låtom oss!=)

2009-07-27 @ 09:32:18
Postat av: MIja

Du får ringa Fredrik Lindström. Vet han det inte så lär han garanterat ta reda på det!

2009-07-27 @ 15:43:44
Postat av: Sofie

Kan inte olika ord betyda samma sak, hrmm ja just det det är ju det som kallas synonymer! :P

2009-07-28 @ 23:24:42
Postat av: Annie

Jorå, synonymer har jag hört talas om, men i det här fallet betyder ju tydligen inte ordet samma sak för folk. Många tycks till exempel mena att en kasse är större än en påse och att en kula är kompakt och relativt liten, medans en boll är ihålig till exempel. men då borde det ju heta golfkula... inkonsekvent och otydligt alltså. =)På maxi skyltar de med papperskasse och plastpåse iaf, så nån skillnad utöver materialet verkar de ju mena att det finns...

2009-07-29 @ 10:42:19
Postat av: Lotta Göransson

Killar/män/pojkar verkar inte heller kunna bestämma sig för hur deras testiklar skall benämnas, ibland är det kulorna, ibland bollarna(i sällsynta fall även påse, dock aldrig kasse eller klot) Beror det månne på storlek,sammanhang eller är de helt enkelt dialektalt?

2009-07-30 @ 23:25:24
Postat av: Annie

Ja, även mina tankar vandrade en sväng ditåt. "Kloten i säcken" låter ju onekligen lite bisarrt... Man får väl fråga runt lite bland sina manliga bekanta och se om man kan komma till nån slags slutsats. Hmm... jag behöver ju ett uppsatsämne till svenskan...

2009-07-31 @ 18:12:31
Postat av: Henning

Lufsa, pulsa eller skrida...



Precis som skönhet måste det vara upp till betraktaren om det är lufsning, pulsning eller skridning det handlar om. Faktum är att jag anser skridning vara ett av en kvinnas absolut atraktivaste vapen. Lufsning är däremot något som ingen eller inget, förutom möjligen älgar och björnar, borde ägna sig åt. Pulsning orkar jag inte formulera.



När det gäller "kloten i säcken"-diskussionen låter jag den helt bero.



Väl mött.

2009-08-26 @ 14:06:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0