NY ELLER FÄRSK?


Grillkvällarna kommer snart att dugga tätt och midsommarafton närmar sig. Det påverkar mig genom att ett svårt och obändigt sug drabbar mig. Suget efter färskpotatis!! Eller som smålänningar hävdaratt alla stockholmare felaktigt  säger, nypotatis. Oh, dessa härligheter och njutningar som komma skall! Men vad tusan heter det egentligen?


Godingar!

Det är ju alltså skördens första potatisar man syftar på. Och det är ju nya potatisar, så för den sakens skull kan man ju tänka sig att ge 08:orna rätt. Men å andra sidan så är ju alla potatisar nya i ett avseende. De har ju inte funnits innan. Jag inser ju naturligtviss att detta resonemang rör upp känslor och leder oss alla in på svåra religiösa och existentiella frågor. När börjar potatisens liv? Har de funnits hela tiden, men väntat på det rätta tillfället att uppenbara sig för oss på jorden i fysisk gestalt? Har människan överhuvudtaget rätt att dra dem ur den goda myllan innan de är fullgångna? Värderar vi dessa klimpar kolhydrater olika beroende på ålder? Hur långt är vi beredda att gå för att de ska vara unga och vackra med lena och skira skal?

Problemet med gränsdragningarna uppstår även med benämningen färskpotatis som utgångspunkt. När upphör den lilla knölen att räknas som färsk? När övergår den till att vara "bara" potatis? Och varför?

Och hur ser vi på andra jordiga grödor? Morötterna till exempel? De första orangefärgade späda rötterna som vi drar ur jorden benämner vi som primörer.  Vi skulle egentligen lika gärna kunna kalla dessa för färskmorot, nymorot, eller bara annan morot. Eller så skulle vi kunna vända på det och kalla även den första potatisen för primörer. Prim betyder väl ändå just "första". Min tanke är att en viss typ av konsekvens kanske vore önskvärt...om inte annat så för en något bättre värld och ett lite mer jämlikt rotfruktssamhälle.




Kommentarer
Postat av: Andreas

I Tvååker där vi faktiskt odlar potatis (till skillnad från betongen på Torpa) säger man nypotatis. Basta!!

2009-05-13 @ 11:43:41
Postat av: Annie

Haha! som den uppmärksamme läsaren märker så tar jag alltså inte ställning till vilket uttryck som passar bäst. Jag har givetvis den fullaste respekt för tvååkers potatisodlare och deras benämningar!! =) Är det så att ni kallardet nypotatis så länge "blasten" liksom "lever", eller så...?

2009-05-13 @ 11:49:15
Postat av: Andreas

Min mamma sa alltid att det var nypotatis så länge man inte kunde göra potatismos på potatisen. (uppenbarligen så går inte det) Det kan ju dock vara ett svepskäl för att hon inte orkade göra potatismos på sommaren kom jag precis på...

2009-05-13 @ 14:07:54
Postat av: Lotta Göransson

Testar igen!! En version av namn är andra generationens potatisar.

2009-05-13 @ 19:07:32
Postat av: Annie

Andreas: Gå hem och ställ din moder mot väggen! Tänk så är dina misstankar befogade och du har förnekats detta gyllene mos under så många somrar!?



Lotta: NU funkar det ju! Härligt!!! =) Vad var hemligheten?

2009-05-13 @ 20:29:59
Postat av: Therése

Fast jag tror "Anita- Va fan ska du där och göra-Larsson" kan ha rätt. Det har jag också alltid fått lära mig. Mos av färskpotatis/nypotatis blir som klister för att det är för mycket stärkelse i de potatisarna.

2009-05-13 @ 20:53:09
Postat av: Annie

Fråga henne då NÄR de övergår till att vara vanliga potatisar, som inte är lika stärkelserika? När är deras övergångsålder liksom?

2009-05-13 @ 21:02:31
Postat av: Jenny T

Jag förstår inte vem som har lurat i dig att stockholmare skulle kalla färskpotatis för något annat än just färskpotatis? I 28 år har jag levt som och med stockholmare och aldrig har jag hört någon säga nypotatis. Du har fått det hela om bakfoten Annie. Huruvuda potatisens liv börjar ovan eller under jord, när den slutar vara färsk och så vidare har jag inte funderat på tidigare, men nu är mina tankar väckta. Jag återkommer om jag finner svar.

2009-05-17 @ 17:59:31
Postat av: Annie

Det är min man, Jenny, som hävdar detta om stockholmare och jordknölarna! Din vän har förått dig och din hemstad bakom din rygg! Med hopp om bestående vänskap! =) Kram

2009-05-18 @ 08:04:45
Postat av: Sofia Rydholmer

AAAAHAHAHAHAHAHAHHA! Sannerligande underhållande fru B!

2009-05-18 @ 20:47:24
Postat av: Jenny T

Nu vet jag svaret! Färskpotatis och vanlig potatis är olika potatissorter, skillnaden är att den vanliga potatisen håller hela vintern (ungefär som med äpplen).



Förresten hälsa din man att han är förlåten. Han vet helt enkelt inte bättre, men han är en god människa i alla fall. Kul blogg! Jag följer den troget.

2009-05-21 @ 17:20:03
Postat av: Annie

AH! ÄNTLIGEN!! Skönt att bli upplyst till slut!! =) Varmaste tack till fröken Thorell!!!

2009-05-21 @ 19:17:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0