JÖNNE!

En dag i förra veckan när jag vandrade hemåt efter en liten tur på Jönköpings gator och torg, drogs mina ögon till en av tusen affischer som satt uppsatta över nejden. På väggar, träd och soptunnor hade någon eller några smackat upp alla dessa exemplar som en del i en storsatsning för en krog i en av stadens äldre delar.

 

Reklam i Jönköping...


Vi smålännningar hyser en viss avsmak för bokstaven "r" och vill inte gärna göra en stor grej av den när den i tid och otid dyker upp i ord man behöver använda. I vissa ord går den utmärkt att utesluta helt, som i "kåv" (korv), "fott" (fort) eller "taapa" (Torpa, vilket är området vi bor i). Men i de fall där det inte är möjligt försöker vi slarva över dem med nåt slags halsgurglande kväde som skulle kunna passera som et "r" ungefär lika mycket som en folkabuss skulle tas för en cadillac. Det skulle kunna handla om ord som "temperera" eller "barrunda". Men vi brukar dock ge denna alfabetets artonde bokstav ett visst mått av erkännande och faktisk ta den med i skriftlig form.

Frågan var: Har de låtit r:et utebli för att driva lite med de lokala invånarna på ett självdistanserat sätt, eller har de helt enkelt skrivit fel och fallit offer för den r-fientliga dialekten? I dag fick jag svaret när jag såg att förra veckans affischer nu blivit utbytta mot andra, stavade enligt den mer gängse modellen...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Man upptäckte faktiskt felet innan affischerna sattes upp men tänkte att det kunde vara lite roligt och väcka uppmärksamhet =)

2009-09-06 @ 23:45:57
Postat av: Annie

AHA! En insatt som väljer att vara anonym! =) Mycket möjligt att det gick till på det viset! effektiv marknadsföring. Men kostsam! =)

2009-09-07 @ 09:48:55
URL: http://anniesauditorium.blogg.se/
Postat av: Johan

Hmm... Jag skrev Johan förra gången också men det kom visst inte med... =) Johan Sjögren heter jag iaf och har träffat dig vid ett antal tillfällen!

2009-09-07 @ 16:27:27
Postat av: Annie

Haha! Misstänkte att det var du! =) Fika eller kött här nån dag framöver kanske? Kram på dig!

2009-09-07 @ 17:00:46
URL: http://anniesauditorium.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Haha, riktigt kul! Min nuvarande make heter Mars i efternamn, men har i perioder stavat det Mass, eftersom det är så han i praktiken presenterar sig själv. ;)

2009-09-08 @ 14:18:21
URL: http://www.njutmaten.blogspot.com
Postat av: Anonym

En annan jönnespaning är märkvärdigheten att somliga långa vokaler gärna uttalas på ett lite fotbollsstadionläktar-aktigt vis. TOOsdAAgar på Bongo bÅAr liksom. Min favorit är ordet oerhört som nästan bara blir till en lång diftong: OEEÖÖÖt.



Kan gilla det. Jag har märkt att det kan ge en viss pondus när det används i det land jag nu befinner mig. Som ett utroppstecken efter varje vokal.



/Henrik

2009-09-12 @ 09:26:17
Postat av: Annie

Haha! Skönt att ge efter för sin dialekt och ändra stavningen på sitt namn! Annie Baajman. Inte så snyggt.



Tanken att det skulle kunna skänka pondus har inte ens slagit mig. Intressant! =)

2009-09-12 @ 22:08:50
URL: http://anniesauditorium.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varken korv eller kåv: kaav säger man.



Stasspaaken och äte kaav. På tossdaa.

2009-09-12 @ 22:32:29
Postat av: Annie

Så är det nog ja... jag är fortfarande inte helt införstådd i det hela märker jag.

2009-09-13 @ 07:52:49
URL: http://anniesauditorium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0