ÅLDERDOM OCH AKTNING!


Jag närmar mig de trettio! Snart passerar jag över den magiska gränsen och där på andra sidan kommer jag att begåvas med gränslös pondus och klokskap. Yngre människor kommer att se upp till mig med respekt, be mig om råd om hur man bäst hanterar livets små krumsprång och komma till mig för att vila sina stressade huvuden i mitt knä och höra på berättelser om hur det var förr, när jag var ung. Mitt lugn och stabila inre skall då lysa klart och leda vägen för andra och skänka mig själv idel harmoni och naturlig självkänsla. Mina frågor skall då få svar och grubblande skall bli ett minne blott.
När jag blir trettio.
Det är 17 dagar kvar.

Nån mental livskris blir det nog inte, för tack vare teatern har jag krisat så mycket tidigare i mitt liv, så den delen är nog avklarad för ett tag till framöver.
Jag känner mig överlag mycket tillfreds med att möta den analkande födelsedagen. Men det är klart att en del tecken på ålderdom har ju visat sig. Jag minns en hudvårdskvinna som sa att "efter 25 blir allt i huden bara sämre", och en sexolog och barnmorska som sa att "efter 30 så blir allt med att få barn bara svårare för kvinnan". Så man kan ju lätt få intrycket av att kroppen börjar sin nedrustning ordentligt för mig om 17 dagar exakt.

Men jag har faktiskt sett några tecken på detta redan nu. Mina ben är torra, hälarna är vassa och jag kan se in i mina egna blodkärl. Och när jag ska lägga på ögonskugga nu för tiden så är det lite som att bre smör på en utkavlad bulldeg. Huden liksom följer med applikatorn lite grann för att sen åka tillbaka när man släpper den. Det blir mer som att man flyttar runt lite på ögonlocket än att man faktiskt sminkar på ett jämt lager med skugga. Man kan ju då i stället dra ut ögonlocket lite i sidled så att ytan bli jämn innan själva appliceringen av färgen påbörjas. Detta får dock till följd att när man släpper locket och det drar ihop sig till sin plats så faller det tillbaka i sina små veck där färgen ansamlar sig och på så vis gör att skuggan ter sig ojämnt pålagd. Bara för att ge ett exempel.

Men jag bär även spår av ungdom då jag fortfarande oftare köper skor för att de är snygga än för att de är fotriktiga. Jag pluggar fortfarande, har aldrig jobbat med nån ordning och förderar saft framför kaffe. Så de ska nog gå bra det här!

Jag vill också passa på att avrunda med några talande ord som ni kan minnas:

"Se, hon kommer - leende och from,
Ärbar i den vackra simpla dräkten,
Firad, vördad på sin ålderdom,
Älskad, ärad - kronan ibland släkten!
"

Det ni!!
I och för sig slutar dikten med följande ord...

"Gråa hår ej någon aktning ge
Växta på en åldrig tokas hjässa."
(Ur "Gumman" av Anna Maria Lenngren)

Så jag lär väl märka på folks bemötande om jag anses vara värdig vördnad eller om jag bara är en toka med grånat hår!




Kommentarer
Postat av: Mija

Du är ju en av inspiratörskorna (nytt ord?) till mitt blogginlägg. Tänk att siffror kan skapa så mycket funderingar! Härligt att att du återkommit med bloggandet, alltid lika roligt att läsa! Kram

2010-04-18 @ 13:58:38
URL: http://mijasrosamoln.blobb.se
Postat av: Therése

Haha, jag gillade din liknelse med ditt ögonlock och bulldegen! Tydligare än så bli det inte!

2010-04-18 @ 14:18:27
Postat av: Mikaela

Ja, shit alltså, det här med att fylla tretti... Det jobbigaste tycker jag är just att se förfallet. Att få sin första blottade tandhals, att lagningar i tänderna man gjore i ungdomen nu passerat bästföredatum. Åderbråck göra sig icke besvär här, men kommer likväl förbannat säkert inom kort. Bah.

2010-05-10 @ 13:24:31
URL: http://njutmaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0