HADES RIKE!

Om man nu absolut vill förstöra en bra dag för sina barn, sig själv och stora delar av sin omgivning finns det bara en destination som gäller: SKOAFFÄREN! Få ställen kan så effektivt förvandla god till ond och förvrida lugna sinnen till vredgade.

Våren är i antågande och i och med sommartidsomställningen kan man väl säga att den ljusare tiden är ett faktum. Så även den varmare. Jag är av den kontroversiella åsikten att fodrade goretexkängor kanske inte är rätt melodi för solig vårlek i parken eller sommarens stundande picknickar och badutflykter. Därför tänkte jag ta med mig dotter och son upp till skopunkten på A6 efter förskolan för att shoppa några trevliga skor till den förstfödda. Då jag inte är fullständig novis på området hade jag planterat det hela redan på morgonen och sagt at vi skulle köpa skor och att vi sen kunde gå till lekplatsen där uppe så hon kunde få förlusta sig allt vad hon förmår.
Historien tar sin början.

Dag 1
Försök 1)
Efter en trevlig promenad upp till köpcentrat närmade vi oss avgrundens portar och befann oss snart inne i Hades rike bland skohorn, skodon och... just det, mätstickor. Det var nämligen där det sprack. Jag hade missat att kratta för det här med mätstickan. Att hon skulle behöva mäta sin fossing var fullständigt ny information för henne och utgjorde en rejäl käpp i hjulet. En käpp omöjlig att få ut visade det sig. Jag rev av alla halvfula föräldraknep och hade snart både lockat, hotat, förhandlat, mutat, gett det allvarliga ögat, utövat avledning, lirkat, tröstat och pratat så där skräckinjagande lågmält sittande på huk i hennes höjd. Utan annat resultat än att hon gråtande riktigt kilat in sig på tvären och satt nu stenhårt fast.
Nya tag! Jag ville försöka mig på en omstart helt enkelt. Det brukar ju funka när datorn har hakat upp sig, eller mobilen låst sig, så varför inte när livssituationen har det?

Försök 2) Vi gick ut ur butiken och in i en annan för att leta efter en liten scarf till pojkabattingen. Vi engagerade oss hyfsat helhjärtat i detta och plötsligt gick solen upp och ur hallonröd barnamun kom orden: "Du får gärna mäta min fot, mamma".
Järnet är varmt, järnet är varmt! Men det kan svalna vansinnigt fort så på två röda och några snävt tagna kurvor senare var vi åter i skobutiken! En doft av seger inom räckhåll!

MEN återigen hade jag missat att delge viktig information: Man kan inte mäta foten med skorna på och inte heller sittandes i vagnen. Ny härdsmälta. Vi tog bussen hem. Utan mått, utan skor och utan att ha varit på lekplatsen.

Dag 2
Försök 3)
Nu visste hon vad det skulle innebära att mäta en fot. Maken var ledig från jobbet och med samlade krafter gick vi åter mot skobutiken. Skrik från plågade barn och pressade föräldrar ledde oss rätt. Själva var vi lugna, trygga och målmedvetna med en väl genomarbetad plan i ryggen. Vi var inne. Än så länge inga utbrott och vi utbytte blickar med andra föräldrar som spänt småpratande ledde sina barn mot de hotfulla skohyllorna. Vi tog fram mätstickan, fick av goretexkängan och lyckades mäta foten! UNDERBART!
"Så. NU får jag gå och leka på lekplatsen!" Hrm... hennes ögon strålade av stolthet över att ha överkommit detta hinder mellan henne och lekplatsen. Men så var det ju det där med att vi faktiskt skulle titta på skor också. Det var ju trots allt det som var målet med hela mätningsprocessen. Konstigt nog saknas det lekhörna i skobutiker, medans klokt nog både bokhandlar, mataffärer, möbelbutiker och ett och annat gym är utrustade med en sådan. Efter ytterligare några duster hade vi i alla fall turen att hitta en stege (främst avsedd för personal, kan man tänka sig) som hon glatt klättrade runt i medan vi raskt letade upp några skor som skulle passa det närmsta halvårets väderlekar. Vi köpte dem och gick sedan med snabba steg därifrån mot lekplatsen. Mission accomplished!




Ett helt halvår till nästa gång!


Kommentarer
Postat av: Veronica

Hihi :) Kom ihåg det här scenariot om sisådär 13-15 år när din dotter tjatar om ytterligare ett par skor, eller ännu värre, när hon använder hela sitt studiebidrag till att fylla sina skohyllor. Jag talar vis av erfarenhet, 25 år gammal får jag fortfarande höra (främst av min far, då även min mor, tack vare mig, har upptäckt det fina med skor) : "Meeen, Veronica, behövde du verkligen ett par skor till?" "Ja, pappa, jag hade inga svarta med remmar och platå" (mitt senaste "fynd") Glad Påsk! Kramar

2010-04-02 @ 18:34:52
URL: http://virrigavirran.blogspot.com
Postat av: Annie

Haha! Ska komma ihåg det och gladligen låta henne köpa hur många skor hon vill! Så länge det inte är mina pengar och så länge jag inte behöver mäta hennes fot. ;)

2010-04-02 @ 19:59:46
URL: http://anniesauditorium.blogg.se/
Postat av: Linda

Ha ha! Vad gulligt!



Vi hade ett liknande problem med Angelina. Vi fick ett tips jag använder än. Ritar av foten och mäter pappret i affären. Perfekt!



Dessutom så kan jag vara hemma med barnen och Sigge traskar glatt iväg och kommer alltid hem med skor barnen gillar. Annat är det när jag försöker.

2010-04-04 @ 00:33:28
URL: http://www.angelinaochlupita.blogspot.com
Postat av: mormor o morfar

Heja Ebba!

2010-04-04 @ 11:40:17
Postat av: Annie

Så klart att mormor och morfar hejar på egensinne! ;) Gör ni kanske rätt i!



Bra tips där med att rita av foten hemma! Ska minnas till nästa gång!!! =)

2010-04-04 @ 18:07:03
URL: http://anniesauditorium.blogg.se/
Postat av: Henke

O den glädje man upplever när detta är överkommet för säsongen. O!



Mm och Mf har varit där och plenty of it vill jag minnas. Jag minns en tid när det krävdes en planering i klass med mindre fälttåg då mellanbrodern behövde nya skor... Då hejades det inte lika friskt på egensinne minsann.

2010-04-16 @ 08:21:21
Postat av: Annie

Misstänker också att det är så att egensinnighet drar ner mer jubel om den utövas av barnabarn!

2010-04-18 @ 11:49:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0