NYA ORD OCH NYSTART!
Osnyggt länge sen jag tog till ordet här i mitt auditorium, kanske inte kommer i håg hur mann gjorde det heller?! Måste ta ett litet steg och försöka att långsamt hacka igång inför hösten. Tror till och med att mitt ordförråd har krympt under sommaren. Vad betydde assimilation? Det professionella objektet? Inkludering? Elevanpassning och infärgning? Jag hänger löst...
Häftig grej det där med språk i alla fall. För små barn är det ju ett riktigt härke av ord som flyger fram och tillbaka i luften, samma ord som uttalas på olika sätt, på olika dialekter, i olika sammanhang, nya ord hela tiden, konstiga ord och ingen kunskap om huruvida de är påhitt i stunden eller ord som är gångbara i hela landet. Mycket att bringa reda i. Att leva så måste liksom öppna för självklarheten att man kan leka med ljud, hitta på egna ord och använda dem så att vuxna, den egna familjen och till slut även andra förstår vad de betyder. I vår familj har det tillkommit några nya ord under sommaren som nu liksom är vedertagna.
Det första uppkom helt naturligt och från ingenstans under en promenad ner till hamnen i Gränna. Familjen och några vänner gick där tillsammans och skämtade lite och slängde käft med Ebba som till slut bara sa: "Nu är du Ycklig!" Hon sa det utan några åthäver och som den naturligaste sak i världen. Jag började fråga om vad det betydde och efter några vändor visade det sig alltså betyda att man är lite konstig och knepig och svår att förstå sig på, fast på ett lite roligt sätt. Kan efter tycke och smak även uttalas "ucklig".
Ett annat ord kom till när hon var lite låg en eftermiddag och jag frågade hur det var med henne, och fick veta att hon bara var lite spracklig. För att bli lite mer säker på att jag förstått henne rätt frågade jag lite om vad hon menade med det. När man är spracklig är man kanske lite snorig och låg så där allmänt. Lite somm krasslig, fast inkluderar sinnesstämning också på nåt sätt.
Skönt sätt att använda språket! Ska kanske ta med mig den språkliga friheten till fonetik ch grammatik-kursen i höst. Där brukar ju det fastlagda inte vara så viktigt och utanför-lådan-tänk stå högt i kurs! =/
Finns luktsuddisar fortfarande?
Detmåstevarasådetmåstevarasådetmåstevaraså...
Visst är det härligt med språket;) Men tyvärr funkar ju inte "utanförlådan-tänket" i grammatikkursen. Men jag och du borde ju slå våra påsar ihop starta en demonstration och kräva lite utanförlådan-tänk i grammatiken;)
OH! Du kommer att älska c-kursen! Litteratursociologin är lite flummig och du kan göra i princip vad du vill. Mjukstart är en bra beskrivning. Fonetiken är kul, lite svår men ack så intressant och sen det bästa av allt, c-uppsatsen! :) Hoppas du har ett bra ämne på g, det underlättar ju. Ett tips är att försöka få Barbro som handledare, då går inte mycket fel. Kram på dig och lycka till i höst!
Annie: Det borde vi verkligen. Nr ni flyttar till mullsjö tar vi över skolorna här och startar en grammatik-reform som heter duga! =)
Veronica: Vågar jag ha Lundin som handledare? =/ Ingen som helst ide på C-uppsats, men tror att jag skulle gilla det om jag bara hade ett kul ämne. Fonetik-kursen tror jag vad jag vill om! ;)