HUSKÖP OCH FLYTT-TEKNIK!

För att lite oförväntat citera en sjungande Lotta Engberg: "Ja så har det ändå äntligen hänt, ska det va ska det va 100%" *insert big band*

Huset är äntligen vårt! Ja, alltså på pappret är det vårt från den 24/6, men hej och hå vad det går undan när det går undan i livet!
-06 W och jag träffas, flyttar ihop, blir gravid
-07 förlovning och Ebba föds
-08 bröllop
-09 Lukas föds
-10 Husköp. Från visning till inflytt: fyra veckor.
Intensiva år! Inte konstigt att man är lite trött ibland. =)


Huset som blev pyttelitet här (större i verkligheten).  Jordkällare (vad man nu ska med det till) och en rök (kan va kul!)

Känns grymt kul och ännu ett litet mysigt lyckofrö har knåpat sig in i hjärtat, tillsammans med de små frön som redan håller hus där. Ett William-frö, ett Ebba-frö, ett Lukas-frö, några mysiga minnes-frön, vårkvällar-frön, tekopps-frön, första-kyssen-frö, studenten-frö, tidig-fisketur-frö, kompis-frön, stå-på-scenen-frön och en-himla-massa-annat-frön. (vid tröttsam upprepning ser ordet "frön" väldigt konstigt ut i skrift... ta det i beaktande gott folk och lova mig att i framtiden vara lite restriktiva med ert användande av detta till synes beskedliga ord).

Det är förstås en massa grejer att göra på och i huset, men det är VÅRT hus och vi gör det för OSS och det vi gör är en investering. Oändligt är det antal lägenheter jag (och med jag, så menar jag min mor) har tapetserat och grejat i för att det ska kännas som hemma, men redan inom ett år har jag hunnit byta lägenhet. Två gånger.
Den här gången kan vi ha lite mer långsiktiga planer och göra lite större renoveringsövningar. Roligt, roligt!

Det som står emellan oss och huset nu är själva flytten! Fördelen med att ha flyttat ofta är att man inte har en massa bös som ligger och skräpar eftersom det sker nån slags självrensnig vid varje byte av hem. Jag har flyttat 25 gånger i runda slängar, första gången vid 19-års ålder. Jag har bott på folkhögskola, i lånelya, i ägd lägenhet, andrahandslägenheter, varit "sambo" på 15m2 , bott inackorderad, bott i ägd lägenhet, bott på fjärde våningen i ett trevåningshus, bott en sommar i folkabuss och en kortare tid i en källare som också fungerade som sminkloge. Så jag törs sticka ut hakan och påstå att jag är ganska rutinerad. Allt packas i lådor och är färdigt att bära ut när det är dags, tydliga etiketter på vart saker och ting ska och vad lådan innehåller. Jag är också snabb som tusan på att packa upp grejerna och skapa hem-känsla när jag väl är på plats på det nya stället (detta har varit en nödvändig egenskap att öva upp då jag velat leva n å g o n period utan flyttkartonger i min lägenhet och då jag velat ha lite hem även i en källarloge).

Mannen som även blev min make hade många goda skills när vi träffades, men packning var inte en av dem. Stor progression har dock gått att följa under våra fyra år  och våra två flyttar tillsammans!
När vi skulle flytta ihop flyttade vi från varsin lägenhet på torpa till en ny, gemensam i samma kvarter. Hans bror och mamma med man åkte hit för att hjälpa oss. I min ägenhet stod lådorna i givakt ute på gården, redo att lastas in. I Williams lägenhet stod sopsäckarna och papperskassarna i...hrm... "ledig" position, om man så vill. I den mån de ens stod. Mittt i stod William själv och knödde ner lite blandade ting i ännu en IKEA-kasse. Mycket låg löst och efter tre månader i den nya lägenheten var hans förråd på gamla stället fortfarande inte tömt.

Så här i efterhand kan jag tycka att det var lite charmigt. Väldigt typiskt honom och hans lugna och positiva inställning till saker och ting. Då däremot stack det i ögonen på den organiserade flytterskan som var van vid snabbare ryck och att själv kunna bestämma tempo. =)

Annat är det nu när vi flyttar! Med jobb och två barn krävs det lite mer studs och puts och planering. 10 lådor är redan packade och utrustade med klisterlappar på ovansidan och på sidorna där det står vilken våning och vilket rum lådan ska till och vad den innehåller. Vi håller ett minimum på två packade lådor/dag och planerar flyttordning, släp och mat och förfriskningar till bärhjälparna. Teamwork!

Så, go´vänner, nu är det dags att byta header på bloggen, ty snart är jag varken mammaledig eller huslängtande längre. Frågan är vad det ska stå i stället... Får fila lite på det.

/Annie- villaägarinna och flytt-coach

Kommentarer
Postat av: annie

Stort grattis till huset;) Ser ut att vara ett riktigt mysigt hus. Massa lycka till.

Kram

2010-06-07 @ 08:03:27
Postat av: Annie

Tack, Annie! Blir fint när vi har fixat och donat!

2010-06-08 @ 09:22:50
URL: http://anniesauditorium.blogg.se/
Postat av: Håkan Fleischer

Gah! Jag är avis på röken!

2010-08-03 @ 11:59:18
URL: http://www.fleischer.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0